۴۱- سؤال: دار مسکونه و البسه مخصوصه مخصوص ذرّيه ذکور است "دون الاناث و الورّاث" هرگاه ذرّيه ذکور نباشد تکليف چيست.
جواب: قوله تعالی ”من مات ولم يكن له ذرّيّة ترجع حقوقهم إلى بيت العدل“. نظر به اين آيه مبارکه دار مسکونه و البسه مخصوصه به بيت العدل راجع است.
۴۲- سؤال: در کتاب اقدس حقوق اللّه نازل. آيا بيت مسکون و متروکات آن و ما يحتاج جزو اموالی است که حقوق بر آن ثابت مىشود يا نوع ديگر است.
جواب: در احکام فارسيّه میفرمايد "در اين ظهور اعظم اسباب بيت و بيت مسکون را عفو نموديم يعنی اسبابی که ما يحتاج به است".
جواب: حرمت آن از مصدر امر نازل و بيش از نود و پنج روز قبل از نکاح ذکر وصلت حرام است.
۴۴- سؤال: سؤال: بفرض أنّ شخصاً بلغ ماله مائة "تومان" وأدّى عنه حقوق الله، ثمّ خسر نصف هذا المبلغاگر بالفرض اموال شخصی صد تومان باشد و حقوق را ادا نموده بعد در تجارت نقصان واقع شود و نصف اين مبلغ تلف شود باز به تجارت به نصاب رسد حقوق بايد داد يا نه.
جواب: در اين صورت حقوق بر آن تعلّق نمىگيرد.
۴۵- سؤال: إذا تلف المبلغ المذكور كلّه بعد أداء الحقوق، ثمّ تَحَصَّل المبلغ مرّة ثانية من الكسب والتّجارة، فهلاگر مبلغ معهود به کلّی بعد از اداء حقوق تلف شود و دفعه ديگر از کسب و تجارت همين مبلغ حاصل شود حقوق ثانی بايد داد يا نه.
جواب: ودر اين صورت هم حقوق ثابت نه.
۴٧- سؤال: اگر شخصی باکره را نکاح کرد و مهريّه را هم تسليم کرد هنگام اقتران معلوم شد که باکره نيست آيا مصروف و مهريّه برمیگردد يا نه و اگر به شرط باکره بودن نکاح شد آيا فساد شرط سبب فساد مشروط مىشود يا نه.
جواب: في هذه الحالة يُردّ المهر والمصروف، ويكون تخلّف الشّرط سبباً لفساد العقد. ولكن إن شمل در اين صورت مصروف و مهريّه برمیگردد و فساد شرط علّت فساد مشروط است ولکن اگر در اين مقام ستر و عفو شامل شود عند اللّه سبب اجر عظيم است.السّتر والعفو في هذا المقام، كان لذلك عند الله أجر عظيم.
جواب: واجب نه.
جواب: تعيين مقادير حد به بيت العدل راجع است.
جواب: اين امور هم به امنای بيت العدل راجع است.