۵۱- سؤال: در باب وضو ”من لم يجد المآء يذكر خمس مرّات بسم الله الاطهر الاطهر“ در شدّت سرما و يا جراحت يد و وجه خواندن ذکر جايز است يا نه.
جواب: در شدّت سرما به آب گرم و در وجود جراحت يد و وجه و مانع آخر از قبيل اوجاع که استعمال آب مضرّ باشد ذکر معهود را بدل وضو تلاوت نمايد.
جواب: واجب نه.
جواب: سهم نمیبرند.
۵۴- سؤال: قوله تعالی ”انّ الّذى مات فى ايّام والده وله ذرّيّة اولئك يرثون ما لابيهم“. اگر دختر در ايّام پدر فوت شود حکمش چيست.
جواب: ميراث او به حکم کتاب به هفت سهم منقسم میشود.
جواب: سهم زوجه به زوج راجع.
۵۶- سؤال: در باب کفن ميّت به پنج ثوب امر شده آيا مقصود از اين پنج پنج پارچه است که در قبل معمول میشد و يا آنکه مراد سرتاسری جوف هم است.
جواب: مقصود پنج پارچه است.
جواب: بسياری از الواح نازل شد و همان صورت اوليّه من دون مطابقه و مقابله باطراف رفته لذا حسب الامر به ملاحظه آنکه معرضين را مجال اعتراض نماند مکرّر در ساحت اقدس قرائت شد و قواعد قوم در آن اجرا گشت و حکمت ديگر چون در قاعده جديده به حسب بيان حضرت مبشّر روح ما سواه فداه قواعد بسيار وسيع ملاحظه شد لذا به جهت سهولت و اختصار نازل شد آنچه با اکثر مطابق است.
۵۸- سؤال: از آيه مبارکه ”فى الاسفاراذا نزلتم و استرحتم المقام الامن مكان كلّ صلوة سجدة واحدة“ قضای نمازی است که به علّت عدم امنيت فوت شده يا به کلّی در سفر صلات ساقط است و سجده به جای آن است.
جواب: اگر وقت صلات برسد و امنيت نباشد بعد از وصول به مکان امن هر قدر فوت شده به جای هر يک يک بار سجده نمايد و بعد از سجده اخيره بر هيکل توحيد نشسته ذکر معهود را قرائت نمايد. در سفر اگر موقع امن باشد صلات ساقط نه.
۵٩- سؤال: پس از نزول و استراحت هر گاه وقت صلات باشد صلات معيّن است و يا بايد در عوض صلات سجده نمايد.
جواب: جز در مواقع نا امن ترک صلات جايز نه.
جواب: بعد از سجده اخيره خواندن ذكر معهود كافى است به تعدّد سجده تعدّد ذكر لازم نه.